Herkó Dezső

  

 
 
Herkó Dezső

Születési adatok: 1931. február 10. (Szolnok)  

 

   

 

Tanulmányok:

1949-ben érettségizett a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumban.

1953-ban szerzett hídépítő szakos mérnöki oklevelet.

1965-ben szerzett vasbetonépítési szakmérnöki oklevelet.

 

Munkahelyek:

Már egyetemi hallgatóként dolgozott 1953-ban a MEZŐTERV-nél, majd a tervezőirodák összevonása után az IPARTERV-nél dolgozott, mint statikus tervező, később 1958-tól mint statikus csoportvezető főmérnök. Innen ment nyugállományba 1980. végén, tehát gyakorlatilag egyetlen munkahelye volt.

A tervezőirodában végig egy 8-12 fős csoportot vezetett. Alapvetően nagy ipari építkezések vezető szerkezeti tervezőjeként dolgozott. Kivételt csupán néhány más jellegű építmény képez, így a hollóházi római katolikus templom, a Bp. XI. Fehérvári út 25. sz. lakóház, Ajkán a bauxitüzem egy nagy irodaépülete.

Hosszú tervezőirodai pályafutása során különböző rendeltetésű nagy ipari létesítményeket tervezett, melyeknek művezetésében, helyszíni ellenőrzésében is rendszeresen részt vett. Ezek közül néhány:

  • Többszintes nagy terhelésű raktárépületek, részben teljesen előre gyártott vagy monolit vasbeton szerkezettel, így a szajoli 1000 vagonos közraktár, a budapesti XI. Hengermalom úti vegyianyag raktár, melynek neve, rendeltetése azóta többször változott (pl. ALFA is volt), a mezőtúri és szarvasi magtisztító üzemek, számos gyógyszergyári raktár (3 db a Chinoinban, 1-1 db a debreceni és tiszavasvári gyárban, a debreceni gyógyszergyári decentrum).
  • Többszintes mélyhűtésű hűtőházak (-20-40 °C termék), pl. a miskolci és a budapesti Gubacsi úti 500 vagonos. A rákospalotai déligyümölcs hűtő, tároló és érlelő.
  • Nagy egyszintes csarnokok, pl. a Csőszerelőipari Vállalat budapesti, Gyömrői úti és debreceni csarnokai.
  • Négy nagy takarmánykeverő üzem Algériában (El-Kseur, Boudaroua, Tebessa, Oumache). Ezek teljes egészében magyar kivitelezésben épültek.
  • Vasbeton gabonasilók: 4000-8200 t: Körmend, Újszász, Bonyhád, Kecskemét, Heves, Bábolna, Törökszentmiklós, Szombathely, Komárom, Orosháza (10 db). 20000-23000 t: Jászberény, Törökszentmiklós, Baja, Miskolc, Szeghalom, Hódmezővásárhely, Szentes, Mezőkovácsháza, Kecskemét, Békéscsaba, Marcali, Mátészalka, Mosonmagyaróvár, Kalocsa, Hajdúnánás, Szekszárd (2 db.), Püspökladány, Gyöngyös, Dunaújváros, Cegléd (21 db.). 30500 t: Karcag, Martfű, Orosháza (3 db).
  • Fémsilók előre gyártott vasbeton szerkezetű alépítményei (Ø11,00 és Ø15,00 m). Ezeket szabadalmaztatták. Több mint száz db épült az ország különböző részein. Ezenkívül Marokkóban és Laoszban is alkalmazták.

Az országos, 1962-85 közötti gabonatároló építés keretében összesen 34 db. vasbeton gabonatároló silót tervezett a hozzájuk kapcsolódó melléklétesítményekkel, közúti és vasúti fogadógaratokkal, mérlegházakkal, szociális és javítóműhelyekkel együtt. A vasbeton gabonasilók tervezésénél számos lényeges változtatást vezetett be, melyek komoly gazdasági, technológiai előnnyel járnak, az építési időt és a költségeket is csökkentik.

A gépteret 1 vagy 2 körcellában helyezte el, szemben az addig általános gyakorlattal, ahol a cellatömb egyik végéhez kapcsolják a géptornyot, vagy a cellatömböt és a géptornyot külön épületben helyezik el. A változtatás az előző bekezdésben felsorolt előnyökön kívül az egyébként elkerülhetetlen egyenlőtlen süllyedéseket is redukálja (a cellatömb alatti terhelés sokkal kisebb, mint a géptér alatti).

A tárolócellákban a tárolás alatt és az ürítés során fellépő vízszintes gabonanyomások erősen eltérőek. Az ürítés alatt a tárolás alatti vízszintes gabonanyomások 2,0-2,5-szörösére nőnek. Ez nyilvánvalóan azt jelenti, hogy lényegesen növelni kell a körcellafalak vízszintes gyűrűs vasalását.

Az általa kitalált megoldás, amikor a körcellák ürítését a velük nyílásokkal összekötött kárócellákon keresztül kezdik meg, miközben a körcellák ürítőnyílásai zárva vannak. A körcellák ürítőnyílásait csak akkor nyitják, amikor a kárócellákon keresztül már nem folyik ki gabona. A BME Vasbetonszerkezetek Tanszéke több silónál végzett ellenőrző mérései szerint ekkor teljesen kiküszöbölődik a körcellák ürítés alatti vízszintes többletnyomása.

Sajnos az általános bevezetésre már nem kerülhetett sor, részben a technológiát tervező mérnökök ismereteinek hiányossága miatt, részben azért, mert az utóbbi időben alig épül vasbeton gabonasiló.

Szakmai munkásságát rendszeresen ismertették szakmai lapok (Magyar Építőipar, Műszaki Tervezés, Molnárok Lapja).

Több mint 20 éven át képviselte Magyarországot a KGST gabonasilókkal foglalkozó szakbizottságában.

Nyugállományba vonulása után mint vezető tervező és építésügyi szakértő dolgozott eseti megbízások alapján. Ekkor tervezte a törökszentmiklósi Szent István malom tartószerkezeteit, számos, a mobil telefonok működtetéséhez szükséges átjátszó állomás konstrukcióját, elsősorban a magas vasbeton gabonasilók tetejére telepítve.

Mint építésügyi szakértő sok vasbeton gabonasiló rekonstrukciójához készített szakvéleményt az IZOBAU Kft. alpinistáinak közreműködésével részletes felmérések, helyszíni ellenőrzés alapján.

Több gabonasiló tényleges rekonstrukcióját is megtervezte. Kétféle, általa kifejlesztett megoldást alkalmazva. Az egyiknél a körcellákban belső 8-10 cm-es vasbeton köpenyt alkalmazott függesztett, támrudak nélküli csúszócsaluzással, a másiknál a homlokzati körcellák külső, homlokzati falainak kétoldali, műgyantás anyaggal felragasztott acéllemez pántos megerősítésével.

Külön megemlítendő a dr. Kollár Lajossal közösen készített, a TTI kiadásában megjelent S-32 sz. Silók méretezése c. tervezési segédlet, mely ma is a legjobb összefoglalását adja a belső gabonanyomások meghatározására és a gabonasilók méretezésére.

 

Kitüntetései, elismerései:

Értékes elismerése tevékenységének, hogy az ÉVM az általa alapított Ipari Építészeti Nívódíjban első alkalommal a jászberényi és törökszentmiklósi gabonasiló alkotóit részesítette.

Vállalatától 7-szer kapott Kiváló Dolgozó, az ÉVM-től 3-szor a szakma Kiváló Dolgozója oklevelet. Kiváló feltaláló kitüntetésnek is tulajdonosa.

2003-ban az Egyetem Aranydiplomával ismerte el mérnöki tevékenységét.

Elérhetősége: 1137 Budapest, Katona J. u. 10/a., T.: 340-4786.

 

[Forrás: 2007-ben írt életrajza]

 

Galéria:

 

Kövess minket a Facebook-on!